Crònica del Barroc al Tango



"Del Barroc al Tango" : un meravellós viatge per la història de la música"
El passat dijous joventuts musicals de Maó va tornar a sorprendre al públic amb un concert de gran qualitat musical. Amb un format poc usual: un quartet de violes. El "The Altist Viola Quartet", quartet gironí format per : Joan Félix, Laura Bosch, Nina Sunyer i Oriol Illa,  va suposar el retorn de Joan Félix a Maó després de cinc anys sense actuar a casa i en el marc del XLV Festival de Música de Maó.  L' agrupació fundada per Félix amb alumnes , ara companys i amics,  amb gran projecció artística va mostrar durant tot el concert una gran execució, interpretació i compenetració.
Si bé aquest tipus de conjunt de cambra no és molt comú, va ser un plaer gaudir de la viola en tot el seu esplendor, versatilitat i colors, ja que normalment té un paper secundari i va esdevenir principal en aquesta ocasió.

A les 21h a l' església evangèlica i amb gran  afluència de públic varen rompre el silenci el quartet "The Altist viola quartet" interpretant brillantment una “Chacona” de J. s. Bach, on el virtuosisme dels intèrprets  ens va transportar al Barroc, època de gran esplendor dels instruments de la família de corda fregada. l després del Barroc de Bach, Joan Félix va anar introduït les obres que interpretaven i vàrem viatjar a l’ Àustria  de Mozart amb l’ elegant i “atrevida” interpretació  del famós  rondó "Alla turca" que va entusiasmar al públic. Canviant de registre van aconseguir una atmosfera íntima i càlida amb l' obra " The girl with the flaxen hair" del compositor impressionista francès Claude Debussy, del que es commemora enguany el 150 aniversari de la seva mort.
La majoria d' obres que es van interpretar eren arranjaments per aquesta  agrupació a càrrec de R. Cohen, S. Engaño o I. Nodaira. L'única obra escrita originàriament per aquest quartet va ser la “fantasia per a quatre violes” de York Bowen, compositor anglès contemporani, postromàntic , que va ser tal i  com va introduir Félix “ el plat principal” de la nit amb el que es va concloure la primera part del concert i amb el que vàrem descobrir i gaudir d’ una obra on es porta l’ expressió al límit, amb gran bellesa melòdica i  tímbrica ,  gran varietat de recursos tècnics, amb ús del silenci i interpretació dels aguts amb gran sensibilitat.

La segona part va començar amb el vigor d, una adaptació de l' obertura de l' òpera “Guillermo Tell” de Rossini en commemoració del 150 aniversari de la mort del compositor italià que va fer vibrar al públic. El concert va continuar amb la inquietant “danse macabre” de C. Saint Saens, obra simfònica inspirada en la mort on el fraseig de les melodies i expressivitat de les violes van impressionar als assistents  . Viatjant d’ Europa a Amèrica, seguint el trajecte i canviant d’ estil arribarem al tango,  amb la interpretació de tres tangos clàssics argentins “Prepárense” de Piazzola, “La vi llegar” de Francini i “Cafetín de Buenos Aires” de Mores on les violes van interpretar amb gran emoció i maestria el caràcter melancòlic i  nostàlgic dels tangos.  Per ja anar acabant el viatge van tornar a  Viena amb la polca francesa “Violetta” de J.Strauss i per concloure varen escollir l’ alegre, divertida i rítmica obra de Ragtime del compositor afroamericà Scott Joplin. Finalitzant així el concert amb gran èxit tant en l’ execució com elecció del repertori.
“The Altist Viola Quartet” va regalar dos bisos “Tico Tico” i l’ havanera “vestida de nit” que van provocar forts aplaudiments del públic.
Una vetllada inoblidable pels assistents per la particularitat de d' agrupació, l' excel·lent interpretació dels violistes i la gran sensibilitat  en l' execució de les obres.

La propera setmana, el dijous 2 d'agost, i emmarcat dins el XLV Festival de música de Maó, joventuts musicals ens proposa un concert de cambra, amb un repertori clàssic,  ofert per el "quartet Leonor" a les 21h al claustre del museu de Menorca, que se’ns dubte serà una altra vetllada excepcional.

Carmen Teixidor Lozano